Šifra predmeta | RDN007 |
Nastavnik / Nastavnici | Ranka Stanković, Јован Чудомировић |
Status predmeta | izborni |
Broj ESPB | 6 |
Uslov | – |
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava
Uvod u kognitivnu nauku (istorija i savremeno stanje).
Pristupi saznanju iz ugla kognitivne nauke (kognitivna psihologija, lingvistika, psiholingvistika, neurolingvistika, veštačka inteligencija)
Kognitivna semantika. Kognitivna gramatika.
Kategorizacija. Prototip. Nivoi kategorizacije. Gramatičke kategorije (semantička osnova gramatičkih kategorija).Konceptualizacija. Konceptualizacija i značenje. Načini konceptualizacije (pojmovna metafora, pojmovna metonimija, scenario). Organizacija konceptualne strukture (frejm, domen, shema, perspektivizacija, mentalni postor).
Mentalni leksikon (modeli organizacije leksičke memorije).
Verbalne asocijacije i konceptualizacija. Analiza verbalnih asocijacija kao metoda kognitivne semantike i gramatike.Konkretni primeri primene kognitivnog pristupa u semantičkim i gramatičkim istraživanjima na materijalu srpskog jezika u poređenju sa drugim jezicima.
Dostignuća kognitivne lingvistike koja se koriste u razvoju inteligentnih programskih sistema. Metode kognitivne obrade jezika u problemima pronalaženja informacija, ekstrakcije informacija, automatskog prevođenja, analize osećanja. Evaluacija metoda mašinskog učenja i automatskog rezonovanja iz ugla kognitivne lingvistike. Resursi za evaluaciju.
Praktična nastava: Vežbe, Drugi oblici nastave, Studijski istraživački rad
Kreativne radionice, seminarski radovi, domaći zadaci, analize kognitivnih istraživanja i interaktivne diskusije prema sadržaju i strukturi teorijske nastave. Analiza jezičkih funkcija u odabranim sofverskim paketima.
Literatura
- R. Dragićević, Leksikologija srpskog jezika, Zavod za udžbenike, Beograd, 2010.
- R. Dragićević, Verbalne asocijacije kroz srpski jezik i kulturu., Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Beograd, 2010.
- W. Croft and D.A. Cruse, Cognitive Linguistics, Cambridge University Press, 2004.
- R.W. Langacker, Foundations of Cognitive Grammar., Stanford University Press, 2007.
- J.R. Taylor, Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory., Oxford University Press, 2003.
- V.A. Maslova, Vvedenie v kognitivnuю lingvistiku: učebnoe posobie., Flinta, Moskva, 2011.
- G. Lakoff and M. Johnson, Metaphors We Live By, The University of Chicago Press, 2008
- D. Klikovac, Metafore u mišljenju i jeziku, HH vek, Beograd, 2004.
- Katarina Rasulić, Jezik i prostorno iskustvo., Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 2004.
- M. Johnson, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, The University of Chicago Press, 1990.
- G. Lakoff, Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind, The University of Chicago Press, 2008.
- T. Winograd and F. Flores, Understanding computer and cognition, Ablex Publishing Corporation, 1990.
- D. Jurafsky and J.H. Martin, Speech and Language Prosessing.An Introduction to Natural Language Processing, Computational Linguistics, and Speech Recognition, Prentice Hall, 2008.
Broj časova aktivne nastave nedeljno
Predavanja | 2 |
Vežbe | 1 |
Drugi oblici nastave | 1 |
Ispit
Predispitne obaveze | Aktivnost u toku predavanja (10 poena), seminarski rad (10 poena) |
Završni ispit | Kolokvijum-i / završni test (80 poena) |